Volkswagen zet in op 3D printen

Wie de nieuwsartikelen op deze site geregeld volgt, weet dat wereldwijd steeds meer bedrijven inzetten op 3D printing. Ook de bekende autofabrikant Volkswagen doet nu een duit in het zakje. Het bedrijf opent een nieuw 3D print centrum in het Duitse Wolfsburg en sluit niet uit in de toekomst 3D printers aan de assemblagelijn te zetten.

Volkswagen zet in op 3D printen

3D printen in automotive sterk in opkomst

De automotive is een van de eerste sectoren die 3D printen heeft omarmd. Niet geheel toevallig deed de branche dat ongeveer gelijktijdig met de lucht- en ruimtevaart – ook mobiliteitssectoren die klaarblijkelijk veel baat hebben bij de voordelen van 3D printing. Niet zo vreemd als je bedenkt dat de technologie nieuwe geometrische vormen van nieuwe materiaalsoorten mogelijk maakt.

In sectoren zoals de automotive draait alles om natuurkundige wetten als snelheid en massa. Hoe lichter de onderdelen van een geproduceerde auto, hoe hoger de snelheid die hij zal kunnen halen en hoe lager de hoeveelheid benodigde brandstof. Omdat 3D printen in staat is extreem lichte maar toch sterke onderdelen te produceren, maakt de techniek voertuigen sneller én zuiniger.

Volkswagen benut speciale 3D print technologie van HP

Dat bedrijven zoals Volkswagen inzetten op 3D printen is dan ook niet zo vreemd. HP kiest in dit geval specifiek voor de binder jetting technologie van HP; een speciale 3D print techniek die bij uitstek geschikt is voor het efficiënt produceren van auto-onderdelen. Binder jetting blinkt met name uit door zijn hoge productiesnelheid en relatieve eenvoud van gebruik voor fabrieksmedewerkers.

In de nieuwe 3D printfabriek in Wolfsburg (met een vloeroppervlak van meer dan 3000 vierkante meter) zal het autobedrijf meerdere HP Metal Jet 3D printers plaatsen. Onlangs presenteerde HP dit type printer nog met veel succes op de 3D printing beurs Formnext. Het nieuwe initiatief moet uiteindelijk leiden tot zowel nieuwe processen als producten.

3D metaalprinten van 1000+ onderdelen per dag

Bedrijven in de automotive maken al langere tijd de omslag van prototyping naar productie en ook Volkswagen heeft dit als belangrijke doelstelling. De opening van het nieuwe 3D printcentrum in Wolfsburg kan in dat kader worden gezien als een opstapje. Bij succes in de komende jaren hoopt het bedrijf rechtstreeks aan de assemblagelijn onderdelen met 3D printing te gaan produceren.

Maar wat kwantificeert het bedrijf nu als succes? Intern spreekt men van een productie van meer dan 1000 onderdelen per dag. Als deze grens eenmaal overschreden wordt, zet het bedrijf vol in op verdere integratie van 3D printers aan de assemblagelijn. En vanaf dan is het wachten op een toekomst met de eerste auto die een volledige 3D print is…

Terug naar overzicht